Blog

Bílkoviny

Bílkoviny

Žádná kvalitní stavba nemůže vzniknout bez odpovídajícího stavebního materiálu. Aminokyseliny, jakožto složky proteinu, jsou stavebními kameny bílkovin, protože z nich si tělo tvoří i obnovuje svalovou hmotu. Bílkoviny by měly tvořit přibližně 15 až 25 % z vašeho každodenního jídelníčku.

Vhodné zdroje bílkovin ve stravě představují živočišné a rostlinné zdroje.

Živočišné zdroje

Drůbež (kuřecí a krůtí maso bez kůže, perličky, slepice, kachní prsa) a vejce (i alternativní polotovar, jako je Šmakoun), ryby a mořské plody, libové hovězí, telecí i vepřové maso (libové steaky, svíčková, libové gulášové kousky či pečeně), králičí maso a zvěřina, nízkotučné mléčné výrobky (některé sýry do 30% t.v.s., olomoucké tvarůžky), čerstvé sýry (Cottage, žervé), tvaroh, kysané mléčné produkty (především bílé klasické: jogurt, kefír, acidofilní mléko) i bílkovinné koncentráty jako doplněk.

Rostlinné zdroje

Luštěniny všeho druhu (fazole, čočka, cizrna), sója a sójové výrobky (tofu a tempeh, miso) i rostlinná náhrada masa Robi.

Pestrost a variabilitu na talíři umocňují především bylinky a koření, které jídlu dodají nový rozměr i užitečné látky, které obsahují širokou škálu fytochemikálií posilujících imunitní soustavu, působí proti patogenům a udržují organismus zdravý a dobře naladěný.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně