Blog

Jaký olej či tuk vybrat?

Jaký olej či tuk vybrat?

Pokud hledáte ten nejzdravější druh tuku/oleje, měřítkem by mělo být rozdělení, na jakou kuchyni jej chcete použít, jeho tepelná stabilita a druh či složení. Teplotu rozkladu olejů je důležité znát, protože když překročí bod zakouření (tedy začne se přepalovat), není už vhodný ke konzumaci. Oleje s vysokým bodem zakouření (přesahují rozmezí 177–190 °C), jako je například řepkový, kokosový, sezamový nebo přepuštěné máslo (ghí), mohou být používány i k restování/smažení potravin. Naopak lněný, olivový extra virgin olej či klasické máslo nejsou na tepelné zpracování vhodné vůbec.

ŘEPKOVÝ OLEJ

Hodí se do teplé kuchyně, nerafinovaný i do studené. Bod zakouření je kolem 240 °C, takže na něm můžete bez starostí smažit. Obsahuje málo nasycených a velké množství mononenasycených mastných kyselin. Z hlediska výživového je z běžných olejů nejvhodnější. Na rozdíl od olivového nemá moc antioxidantů, ale zase má relativně dlouhou trvanlivost.

ARAŠÍDOVÝ OLEJ

Tento netradiční olej snese vysoké teploty (bod zakouření 227 °C), hodí se tedy především na prudké restování/ smažení, ke grilování či na wok pánev. Má ořechovou chuť a jednu unikátní vlastnost - neabsorbuje chutě jiných potravin, které na něm připravujete. 

OLIVOVÝ OLEJ

Obsahuje hodně mononenasycených mastných kyselin a hodně vitaminu E, je tepelně celkem stálý (bod zakouření 170 až 210 °C), takže se hodí i na vaření, nejen do salátu. POZOR! Extra panenský olivový olej je ale vhodný jen do studené kuchyně, neboť nemá vysoký kouřový bod a hrozilo by přepálení!

AVOKÁDOVÝ OLEJ

Trochu se podobá olivovému oleji, ale je jemnější a méně horký. Obsahuje hodně draslíku, vitaminu B6 a BetaSitosterol, což je vydatný zdroj antioxidantu, vitaminu E a C. Pomáhá snižovat cholesterol, ulevuje při prostatických potížích a příznivě ovlivňuje krevní tlak a nervovou soustavu. Hodí se do teplé i studené kuchyně, má vysoký bod zakouření (270 °C).

SLUNEČNICOVÝ OLEJ

Pokud jste ho až dosud v kuchyni používali jako svého fitness favorita, tak na něj raději zapomeňte. Pro teplou kuchyni je naprosto nevhodný, jeho bod zakouření je jen 110 °C. Má ale vysoký obsah vitaminu E.

KOKOSOVÝ OLEJ

Nejenže krásně voní po kokosu, ale také se hodí do teplé i studené kuchyně (bod zakouření je 177–200 °C). Ideální je na smažení palačinek nebo restování zeleniny. Obsahuje vysoké množství nasycených mastných kyselin.

GHI přepuštěné máslo

Hit našich prababiček se k nám vrací, a to s velkou slávou. Nejde vlastně o máslo, i když se z másla připravuje, ale o jakýsi druh oleje. Obsahuje kyselinu máslovou, nenasycené mastné kyseliny, vitaminy A, E, niacin a minerály – hlavně sodík, draslík, vápník, fosfor, hořčík a železo. Využít se dá naprosto všude, a to i v teplé kuchyni (bod zakouření je 250 °C). Krásně voní, má ořechovou chuť a skvěle se kombinuje s dalšími bylinkami a kořením

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně