ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Blog

Káva a kofein

Káva a kofein

Kofein je přírodní alkaloid (zásaditá organická sloučenina), který v určitých dávkách stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost. Protože je všeobecně známo, že kofein potlačuje únavu a podporuje bdělost, stal se nejčastěji používaným stimulantem na světě, a  to jak v běžném životě, tak i ve sportu.

Čistý kofein poprvé dokázal izolovat v roce 1819 německý chemik Friedlieb Ferdinand Runge. Historie kofeinu však sahá daleko před toto datum, a to až do poloviny patnáctého století, kdy se objevily první věrohodné důkazy o existenci kávovníku a pití samotné kávy.

Běžnými zdroji kofeinu jsou plody kávovníku, čajové listy, ořechy kolovníku, listy yerba mate, cesmíny a paulinie (guarana). Stimulace kofeinem z kávy je poměrně rychlá. Začíná být zřetelná přibližně mezi pátou až desátou minutou od požití a  k  vrcholu stimulace dochází okolo 30. minuty od požití kávy. Poté již stimulace slábne a přestáváme ji vnímat přibližně po dalších 30 minutách.

Kofein přijímaný v čaji nebo guaraně stimuluje díky častější vazbě na balastní látky a polyfenoly pomaleji než kofein v kávě. Mozek nevnímá nástup stimulace z těchto zdrojů tak intenzivně, ale stimulace působí o to déle. Proto se do některých stimulačních nápojů nebo preworkoutu používá kombinace těchto zdrojů pro dosažení efektivnějšího a delšího účinku.

Velice důležité je také rozlišovat samotnou stimulaci kofeinem a odbourání kofeinu z organismu. To, že již necítíme stimulaci z kávy, ještě neznamená, že kofein v těle nemáme. Jeho poločas rozkladu je u dospělých lidí přibližně 4 až 7 hodin, a to v závislosti na věku, pohlaví, zdravotním stavu, fyzické aktivitě a množství jiných faktorů. Příjmem dalších dávek kofeinu za účelem opětovného dosažení stimulace, tak dochází k jeho vyšší koncentraci v organismu.

Pokuste se opětovně zcitlivovat vaše receptory pro příjem kofeinu i tím, že se vyhnete jakýmkoliv stimulačním látkám ihned po probuzení a svůj první šálek kávy si ponechte na dobu ideálně tedy mezi 10.–12. hodinou. Časem určitě pocítíte mnohem efektivnější nabuzení.

Správné časování kávy a kofeinu se uplatní také v dalších oblastech, jako třeba ve sportu. V tomto směru je věda jednohlasná a verdikt zní jasně – před výkonem. To je ten správný čas, aby káva „hrála“ ve váš prospěch ve všech směrech, tedy jako podpora samotného výkonu.

Téma kávy a jejího vlivu prošlo (ostatně jako mnoho dalších látek a potravin) v posledních letech ohromnou revitalizací a dnes jsou nám již dobře známy desítky studií, které dokumentují širokospektrální benefity KVALITNÍ a dobře připravené kávy. Optimálně bez cukru a mléka.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně