Blog

Ovoce a zelenina a jejich vliv na organismus

Ovoce a zelenina a jejich vliv na organismus

Zelenina a ovoce mají na náš organismus, a především na naše trávení výborný vliv. Denně se doporučuje sníst nejméně 5 kousků ovoce nebo zeleniny, tím je možné předejít mnoha onemocněním. Především rakovině tlustého střeva, která se v České republice drží na prvních místech v žebříčku nádorových onemocnění. Dlouhodobou konzumací můžeme předejít riziku vzniku infarktu či mozkové mrtvice. Ovoce a zelenina obsahují velké množství vlákniny, která čistí střeva a dodává pocit sytosti. Není potom třeba konzumovat velké množství tučných a nezdravých potravin. Ovšem příjem zeleniny a ovoce má být pestrý, abychom přijali komplexní spektrum vitaminu a minerálu.

Vitamíny jsou velmi nestabilní látky především proto, že všechny potraviny jich během přípravy určité procento ztrácejí. Pokud je nutné potraviny uchovávat, je vhodné vybírat místo v chladu. Při vaření a nákupu potravin bychom měli dbát na několik důležitých zásad pro zachování co největšího množství vitaminu: = Snažíme se kupovat čerstvé ovoce a zeleninu. Více vitamínu si zachovávají zmražené nebo vakuově balené potraviny.

Nejvíce vitaminu se ukrývá pod slupkou ovoce a zeleniny, proto volíme kuchyňskou úpravu tak, abychom slupky odstraňovali až po uvaření (např. brambory). = K velkým ztrátám vitaminu C a některých vitaminu B dochází při působení vzduchu, proto ovoce a zeleninu nekrájíme na příliš jemné kousky, zvlášť když víme, že ji nebudeme konzumovat ihned. = Zvyšování ztrát vitaminu podporuje také alkalické prostředí. Do vody, ve které vaříme luštěniny, ovoce a zeleninu, proto nepřidáváme jedlou sodu. = Příprava pokrmu v tlakovém hrnci nebo na páře zachovává větší množství vitaminu než klasické vaření ve vodě, protože zkracuje dobu přípravy a omezuje působení vody.