Blog

Sacharidy

Sacharidy

Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro organismus a správný chod našeho těla. Tvoří asi 45 až 60 % energetického podílu denního příjmu a jsou nejobjemovější složkou lidské výživy. Jsou nepostradatelné pro výživu mozku, a to ve formě glukózy (120 gramů denně). Nulový příjem sacharidů může způsobit poruchy nervového systému projevující se slabostí, únavou a zmateností.

Je důležité vědět, že všechny sacharidy nejsou stejné. Většina sacharidů přijatých ze stravy by měla pocházet z tzv. pomalých zdrojů, jako je celozrnné pečivo, celozrnné ovesné i jiné obilné vločky, quinoa, neloupaná rýže a celozrnné těstoviny, jáhly či pohanka. Sacharidy například z ovoce i bílé rýže patří k těm rychleji vstřebatelným (jsou vhodnější především v období tělesné aktivity), mají vyšší glykemický index, proto je zařazujte v menším množství (ovoce, rýžové a skleněné nudle, bílá rýže, bramborová kaše, kukuřičné lupínky, 100% ovocné džusy).

Úplně vylučte z jídelníčku bílé pečivo – slané i sladké, kompoty, slazené a dochucované snídaňové cereálie, zapékané müsli, ovocné džusy a nápoje s obsahem cukru, veškeré cukrovinky a marmelády.

Skrytým nepřítelem je vysoký glykemický index, proč?

Jedná se o skrytou hrozbu samovýroby podkožního tuku vaším tělem z potravin, které vlastně tuk ani neobsahují. Na mysli máme právě cukry! Nejedná se jen o sladkosti, jako jsou dorty, zákusky, sušenky, čokoládové tyčinky, bonbony, ale o všechny potraviny, které jsme dostali od známých, rodiny či spolupracovníků. Jedná se o všechny potraviny, jejichž cukr naše tělo rychle vstřebá do krevního oběhu.

V dnešní době již není problém na internetu dohledat tabulky s obsahem glykemického indexu v potravinách, kterými se lze řídit. Co tyto tabulky znázorňují? Laickými slovy to, jak problémové by mohlo být větší množství takové potraviny nevhodné zakomponované do naší stravy. Všeobecně platí, že čím vyšší má potravina glykemický index, tím je pro tělo větším stresovým faktorem při nevhodné manipulaci. Z takové potraviny se do těla uvolní najednou příliš velké množství a tělo se tuto vysokou hladinu snaží potlačit.

Pokud jsme vyčerpaní fyzickou aktivitou, dokáže tělo využít získanou energii na doplnění zásob glykogenu, který jsme ztratili právě vlivem zmíněné náročné aktivity. Co když jsme ale žádnou náročnou aktivitu neabsolvovali, ale snědli jsme větší množství potraviny s vysokým glykemickým indexem? Pak se jedná o velmi častý jev: Tělo si nadměrný cukr v krevním řečišti rozloží a uloží na tolik nechtěný tuk.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně