Blog

Vitamíny

Vitamíny

Vitamíny jsou látky, které se v nízkých koncentracích vyskytují prakticky ve všech potravinách, a přestože lidskému tělu nedodávají žádnou energii, jsou pro organismus člověka nepostradatelné. Lidský organismus neumí vitaminy sám vytvořit (s výjimkou vitaminu K a částečně vitaminu A a D). Vitaminy tedy musí být pravidelně dodávány ve stravě. Známe celkem 22 vitaminu a ve výživě člověka se nejvíce uplatňuje 13 z nich. Každý vitamin má v organismu svoji specifickou funkci a nemůže být nahrazen jinou látkou. Vitaminy se v organismu podílejí na velkém množství významných dějů, například: regulují výstavbu a obnovu buněk a tkání, pomáhají se zpracováním (metabolismem) cukru, tuku a bílkovin, podporují zdraví, kladně ovlivňují proces stárnutí a pomáhají předcházet nemocem.

Dělení vitamínů

Vitaminy rozdělujeme podle jejich rozpustnosti na vitamíny rozpustné v tucích a vitaminy rozpustné ve vodě. Vitamíny rozpustné v tucích: Do této skupiny patří vitaminy A, D, E, K. Vitaminy rozpustné v tucích se vstřebávají společně s tuky v tenkém střevě, ale jedině pokud správně funguje vstřebávání tuků, tedy je dostatek žluči a trávicích šťáv. Lidské tělo si uchovává zásobu těchto vitamínů v játrech, není tedy nutné přijímat je ve velkých dávkách, naopak při jejich nadbytečném příjmu hrozí předávkování. Vitamíny rozpustné ve vodě: Do této skupiny patří komplex vitaminu B a vitamin C. Tyto vitamíny jsou důležité například pro správnou funkci kůže, nervu, svalu a krvetvorbu. Lidské tělo si neumí vitamíny rozpustné ve vodě ukládat do velkých zásob, a proto je nutné, aby jejich příjem byl dostatečný a pravidelný – tzn. denní.

Doporučená denní dávka vitamínů

Doporučený denní příjem jednotlivých vitamínů je stanoven tak, aby u většinové zdravé populace nebyl vyvolán přebytek nebo nedostatek daného vitaminu. Pokud se člověk stravuje pestře, nedochází u něj k nedostatku vitaminu. Jejich využití z potravy však muže být negativně ovlivněno například užíváním léku, které snižují jejich vstřebávání (např. antibiotika – vitamin B a K, aspirin – vitamin C, hormonální antikoncepce – kyselina listová). Nedostatkem mohou být ohroženy těhotné a kojící ženy, těžce pracující osoby, vrcholoví sportovci a nadměrní konzumenti alkoholu, u kterých dochází k nedostatku thiaminu (B1), kyseliny listové, pyridoxinu, vitaminu A a D. Nedostatkem vitaminu jsou ohroženi také kuřáci, u kterých je častý nedostatek vitaminu C, E a betakarotenu, pyridoxinu a vitamínu B12. Strava by v ideálním případě měla obsahovat všechny živiny, které tělo potřebuje. Případné nedostatky ve výživě ale mohou v závislosti na okolnostech zlepšit doplňky stravy s obsahem vitaminu a minerálních látek, které jsou důvěryhodným a spolehlivým pomocníkem pro přísun těchto živin. Zajistí intenzivnější výživovou podporu v době, kdy jsou na tělo kladeny vyšší nároky a vyžaduje ještě více živin. Multivitaminy, minerální látky a antioxidanty společnosti Nutrend nenahrazují vyváženou stravu, ale mohou vám pomoci udržet komplexní výživu po celý rok.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně