Blog

Vláknina

Vláknina

S pojmem vláknina se setkáváme dnes a denně. Lékaři a odborníci na výživu ji doporučují pro zdraví i pro hubnutí. Co to ale vlastně je ta vláknina, v čem je obsažena, čím nám prospívá a kolik jí potřebujeme? Vláknina je nestravitelná a kaloricky nevyužitelná složka z rostlinných zdrojů, která pomáhá pohybu potravy v trávicí soustavě.

V posledních padesáti letech došlo k prudkému nárůstu spotřeby echnologicky upravených potravin. Lidé dávají přednost bílému pečivu před tmavým chlebem, v jejich jídelníčku chybí obiloviny například ve formě kaše, luštěniny a stále je nízká spotřeba zeleniny i ovoce. Zvýšení příjmu vlákniny ve stravě, a to především ve formě zeleniny, ovoce a cereálií, je cestou vedoucí ke snížení hladiny krevního cholesterolu, snížení rizika vzniku karcinomu tlustého střeva a akutních koronárních příhod.

Strava bohatá na vlákninu je ideální při hubnutí, protože navozuje pocit sytosti a přitom neobsahuje žádnou energii. Při nadměrném příjmu vlákniny může dojít k plynatosti a hrozí také riziko snížení vstřebávání některých minerálních látek ze stravy. Drtivá většina lidí má ale vlákniny nedostatek. Vláknina také pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, snižuje riziko srdečních onemocnění, některých druhů rakoviny a cukrovky. Doporučená denní dávka pro zdravého dospělého člověka je přibližně 20 až 35 gramů. Důležité je dodržování pitného režimu, protože jedině tak může vláknina plnit svoji roli. Energetický význam vlákniny je malý. Pouze pektiny jsou zčásti rozkládány mikroflórou tlustého střeva na nižší mastné kyseliny a ty se vstřebávají. Co se týče poměrů jednotlivých druhů vlákniny, 50–75 % příjmu by měla pokrývat vláknina nerozpustná.

Rozpustná vláknina

Především pektiny - ovlivňuje hladinu krevního cukru, ovesná vláknina hladinu krevního cholesterolu. Když se rozpustná vláknina dostane do žaludku, nasákne do sebe vodu a vytvoří hmotu připomínající gel. Díky této vlastnosti brání prostupu a vstřebávání některých látek do krve. Například tukům a cholesterolu, který se následně nevstřebán vyloučí z těla, pokud nedostane příležitost projít přes stěnu krevních cév. Tím vláknina pomáhá aktivně snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Rozpustnou vlákninu najdeme především v ovoci a v zelenině. V obilovinách jsou oba typy vlákniny.

Nerozpustná vláknina

Celulóza a lignin - zlepšuje střevní peristaltiku, urychluje průchod tráveniny zažívacím systémem, a zabraňuje tak vzniku zácpy. Tento druh vlákniny v žaludku žádný gel netvoří, naopak zůstává nezměněný. Sice nemá takový účinek na prevenci srdečně cévních chorob, zato na způsob drátěnky na nádobí ve své původní podobě projde trávicí trubicí. Tedy zlepšuje průchodnost stolice a má i neopomenutelnou funkci čističe střevní stěny. Zdrojem tohoto typu vlákniny jsou luštěniny, obiloviny, celozrnné pečivo, lněné semínko, pšeničné klíčky a další.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně