Blog

Život bez lepku – módní hit i zdravotní nutnost

Život bez lepku – módní hit i zdravotní nutnost

Někteří lidé jsou k bezlepkovému stravování „odsouzeni“ nedobrovolně. Celiakie je onemocnění, při kterém dochází k poškozování střevní sliznice lepkem, jenž je obsažen v obilné mouce. Ti, kteří trpí celiakií, se musí této složce potravin striktně vyhýbat. Jejich střeva vnímají lepek jako cizí prvek a jejich tělo se mu brání. Dochází k poškozování sliznice tenkého střeva a vzniku série autoimunitních pochodů poškozujících další orgány a tkáně. Za velkou část problémů může i nedostatečné vstřebávání živin, vitamínů a minerálů.

K příznakům celiakie patří plynatost, bolest břicha, průjmy, zácpa, hubnutí, kožní problémy, chudokrevnost, bolesti kloubů a kostí, pocity mravenčení v nohou, afty v ústech, u žen vynechávání menstruace, u dětí poruchy růstu. Dalšími neblahými důsledky mohou být právě u žen neplodnost, samovolné potraty nebo poruchy vývoje plodu. Neléčená celiakie může vést i k onemocněním onkologického charakteru.

Nesnášenlivost lepku neboli celiakie a její diagnostikování patří výhradně do rukou lékařů. Nejedná se pouze o problém u dětí, začátek nemoci není výjimečný ani ve starším věku. Celiakie je autoimunitní nemoc - dispozice je vrozená a může se projevit kdykoliv během života. Ke svému rozvoji – propuknutí potřebuje 3 podmínky: dědičnou dispozici, konzumaci lepku a spouštěč.

Jaký je vztah mezi celiakií a alergií na lepek? Celiakie je autoimunitní nemoc, alergie je klasická potravinová alergie. Společné mají pouze to, že pacienti nesmí konzumovat lepek. Celiaci doživotně, u alergií je možné, že časem pomine.

Základem úspěchu léčby je včasná a správná diagnóza, již musí určit lékař. Léčba spočívá v celoživotním dodržování bezlepkové diety. Stravovat se kvalitně i bez potravin obsahujících lepek dnes už není takový problém. Výrobky vhodné pro pacienty s celiakií jsou viditelně označovány. Existují i specializované prodejny, které nabízejí výhradně produkty bez lepku, dostupné jsou i kuchařky s recepty na bezlepkové pokrmy. Vyloučení některých potravin, jako je chléb a pečivo, je celkem jednoduché, uškodit může ale i lepek v minimálním množství, a ten se nachází mnohokrát i tam, kde bychom ho vůbec nečekali – například v instantní kávě, masných výrobcích, mléčných výrobcích, pudincích a krémech, polotovarech typu krabí tyčinky nebo mražený špenát.

Základem úspěchu léčby je včasná a správná diagnóza, již musí určit lékař. Léčba spočívá v celoživotním dodržování bezlepkové diety. Porušování diety je závažný problém, kdy v těle pacienta při konzumaci lepku dochází k autoimunitní reakci organismu se všemi důsledky neléčené, nerozpoznané celiakie. Není tedy vůbec důležité, jak se porušení diety projevuje subjektivně, tj. zda vám je či není špatně, ale jaké škody v těle autoimunitní proces napáchá. Často si lidé myslí, že když jim po konzumaci lepku nic není, tak občasné porušení diety nevadí. To je velký omyl.

Dobrovolná cesta bez lepku?

Ještě před několika lety byla bezlepková dieta záležitostí výhradně nemocných celiakií a nikdo jiný po stravování bez lepku netoužil. V poslední době se ale čím dál tím častěji mluví o výhodách bezlepkového životního stylu - o jeho zdravotní prospěšnosti, váhových úbytcích i mnohem větší energii. Mnoho lidí se dnes ale rozhoduje k životu bez lepku i z jiných než zdravotních důvodů. Ti, kteří drží bezlepkovou dietu dobrovolně, tvrdí, že mají více energie, jsou plni optimismu a jako pozitivní vedlejší účinek často uvádějí úbytek váhy. Nic proti tomu. I zde jako u každé jiné diety zdvihají ale odborníci varovný prst. Místo jeho plného vyloučení z jídelníčku je pro běžné lidi bez diagnózy lepší konzumovat obiloviny v jejich přirozenější podobě, tedy např. místo rohlíků sáhnout po kroupách nebo obilné kaši, místo pšenice zvolit špaldu, semolinu nebo červenou pšenici, klasickou pšeničnou mouku nahradit celozrnnou.

Nabízíme vám tipy, které vám vyřazení lepku z vašeho života výrazně usnadní:

Naučte se číst etikety na potravinách

Jakmile se rozhodnete důsledně dodržovat bezlepkovou stravu, nejspíš budete překvapeni, kde všude se lepek nachází. Obsahují ho totiž i potraviny, do nichž byste to nejspíš vůbec neřekli, jako jsou například uzeniny, nebo jogurty. Pročítejte proto etikety na potravinách opravdu poctivě. Alergeny včetně lepku musí být dle zákona ve složení zvýrazněné.

Hledejte alternativy

Berte své bezlepkové období jako příležitost ochutnat a objevit nové potraviny, které se zatím ve vašem jídelníčku nevyskytovaly. Možná budete příjemně překvapeni, kolik nových chutí se ve vašem životě objeví. Klasické pšeničné těstoviny například můžete vyměnit za rýžové nudle, u uzenin se zase naučíte hledat ty s největším podílem masa (a tudíž s minimálním podílem "vycpávek").

Užijte si povolené potraviny

Bezlepkové stravování by nemělo být "za trest." Uvědomte si, že vám zůstává obrovské množství potravin, které jíst můžete. Užívejte si čerstvou zeleninu, ovoce, ryby, sýry, vejce, libové maso a další zdravé potraviny, které vám budou dodávat energii. Místo toho, abyste svůj bezlepkový jídelníček vnímali jako omezení, berte jej spíše jako příležitost k novému startu a očistě.

Chytré aplikace

Stáhněte si například aplikaci s recepty bez lepku, jsou k dispozici i v češtině a pomůže vám s hledáním bezlepkových ingrediencí a vůbec k zorientování v bezlepkovém světě.

Najděte si místa, kde můžete jíst

Restaurací s bezlepkovým menu stále přibývá. Prohledejte internet, ptejte se a najděte si místa, kde vám bude chutnat a kde si budete ozvláštňovat svůj domácí jídelníček. A třeba i čerpat inspiraci.

Bezlepková párty

Uspořádejte pro své kamarády párty a požádejte je, aby každý přinesl jedno bezlepkové jídlo. Získáte vynikající inspiraci pro svou kuchyni.

Pozor na alkohol

Lidé si často ani neuvědomují, kolik druhů alkoholu lepek obsahuje. Samozřejmě musíte ze svého jídelníčku, respektive pitného režimu, vyloučit pivo, ale nevhodná je například i whisky a některé druhy vodky.

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně

Doporučené produkty