Blog

Potřebuješ protein!

Potřebuješ protein!

Základním stavebním blokem prakticky všech tkání a orgánů v našem těle jsou právě proteiny = bílkoviny. Ať už chci nabírat hromady svalů, nebo jen trochu vyrýsovat svou postavu na léto, bílkoviny nutně potřebuji!

Bílkoviny jsou jednou ze tří makroživin, kterou můžeme ve stravě najít a své privilegium v naší stravě by měly zastávat právě proto, že se jedná o makromolekulární dusíkaté sloučeniny, které jsou pro naše tělo esenciální neboli nezbytné.

Tělo potřebuje ke své existenci všechny živiny, ale na tomto místě se zaměřme na důležitost bílkovin. Pokud usilujeme o hezkou a vyrýsovanou postavu na pláž anebo chceme mít sílu, která vyrazí ostatním cvičencům v posilovně dech, potom potřebujeme dbát na dostatečný příjem kvalitních bílkovin o to více!

Jaké množství?

Běžná doporučená dávka bílkovin pro nesportujícího muže se pohybuje okolo 0,7 g / 1 kg tělesné hmotnosti. Pokud však usiluji o nabírání svalů a chodím do posilovny cvičit 3–5x týdně, potřebuji bílkovin mnohem více. Reálně může toto hledisko ukazovat na příjem okolo 1,5–2 g / 1 kg tělesné hmotnosti, což může v praxi znamenat pro 90 kg vážícího sportovce příjem 160–180 g bílkovin, což odpovídá téměř 1 kg hovězího masa.

Pokud však člověk není zapřisáhlý „masotarian“ a jde o maximální svalový nárůst, neměl by čerpat bílkoviny jen z masa. Pestrost výživy a kombinace více zdrojů bílkovin za den zvyšuje celkovou využitelnost bílkovin organismem. I proto se jeví proteinové suplementy jako jedny z nejvýhodnějších pomocníků.

I tady ovšem záleží na původu, respektive na zdroji, ze kterého jsou vyrobeny. Rostlinné zdroje proteinů, i když obsahují vysoký podíl bílkovin, disponují nevyváženým spektrem aminokyselin v rámci doporučení pro syntézu tělu vlastní bílkoviny. Zatímco rostlinný protein je předmětem zájmu především vegetariánů, veganů a lidí s intolerancí například na mléčnou bílkovinu, tak mezi nejlépe využitelné zdroje bílkoviny patří právě syrovátkový protein! Obsahuje totiž vysoké množství esenciálních aminokyselin a jeho aminospektrum nejlépe odpovídá lidské potřebě. A nejde jen o využitelnost, ale taky o vynikající stravitelnost. Věřte mi, že váš žaludek bude těsně po tréninku mnohem raději trávit tekuté, rychle vstřebatelné bílkoviny z kvalitního proteinového prášku než čtvrtkilový steak, který bude trávit dalších několik hodin. Z doporučené dávky proteinového doplňku lze získat 25 až 35 g kvalitní bílkoviny.

Proteinových suplementů existuje celá řada a můžeme si tak vybrat mezi mnoha druhy vícesložkových či jednosložkových proteinů. Mezi nejoblíbenější patří zmiňovaný syrovátkový protein = whey protein, který je nejvhodnějším zdrojem bílkovin po tréninku. Často si někdo plete označení 100 % whey se 100% obsahem bílkoviny v produktu, což není reálné. Označeni 100 % whey znamená, že se jedná o čistě 100% zdroj syrovátkové bílkoviny, která má při tomto označení 70–85% obsah proteinů – tedy ve 100 g koncentrátu naleznete 70–85 g bílkovin. Záleží také na metodě zpracování, protože kvalitní whey proteiny bývají zpracované šetrnou metodou CFM, při které je zachovaná vysoká biologická využitelnost bílkovin. Patří mezi ně právě i HYDRO WHEY. Obsahuje navíc Tolerase ™L, což je kyselá forma enzymu laktázy, která pomáhá štěpit mléčný cukr (laktózu). Pokud vám však jde o ještě rychleji stravitelný protein, například pokud ho chcete použít jako předtréninkový příjem živin s vyšším obsahem proteinů třeba i kolem hodiny před vaši cvičební jednotkou, doporučuji vám spíše WHEY AMINO 10000, který vaše tělo hravě vstřebá, aniž by k jeho trávení využilo jakoukoli větší námahu! Jedná se totiž o bílkovinu s vysokou biologickou hodnotou, která je již podrobena částečné enzymatické hydrolýze, což zaručuje výbornou stravitelnost.

Specifickou skupinu proteinových doplňků z mléčného zdroje tvoří MICELLAR CASEIN, který představuje skvělou formu bílkoviny pro situace, kdy klademe důraz na delší trávení. Tyto situace nastávají v běžné výživě zejména ve večerních hodinách, nebo v období dietního režimu kdykoliv během dne. Zástupcem vícesložkových proteinových produktů (obsahuje syrovátkový proteinový koncentrát, syrovátkový proteinový izolát, kaseinát a izolát mléčných bílkovin) je LONG PROTEIN. Díky svému kombinovanému složení má větší schopnost zasytit, doplnit jak rychleji, tak pomaleji stravitelné bílkoviny, a proto najde uplatnění jak v dietním režimu během dne, kdy potřebujete zajistit kvalitní zdroj bílkoviny, tak i při režimu budování svalové hmoty – zde se doporučuje jako poslední koktejl před spaním. Zmíním také vaječný protein (vaječný albumin), který má výborný aminokyselinový profil. Nevýhoda je však v horší stravitelnosti, a hlavně nepříjemné pachuti, proto se jenom přidává do proteinových směsí, aby se neutralizovala jeho negativní chuťová výraznost. Vaječný bílek je součásti složeni PROTEIN PANCAKE – směsi určené pro přípravu lívanců nebo palačinek s vysokým podílem bílkovin.

Hovězí proteinové doplňky jako BEEF, který představuje kvalitní hydrolyzát hovězích bílkovin, slouží především na doplnění aminokyselinového spektra a pomáhají vyrovnat případný nedostatek některých aminokyselin. Doporučuje se v průběhu dne nejlépe v kombinaci s Whey Proteinem, podávaným v jiné době během dne. Nejkomplexnější produkt co do příjmu všech živin i vitamínů, striktně zacílený na snížení energetického příjmu a na kontrolu hmotnosti, je DIET PROTEIN. Obsahuje vysoký podíl proteinu (40 %!), díky čemuž zasytí a složením je vhodný do redukčních režimů jako náhrada svačiny nebo třeba večeře. DIET PROTEIN je rovněž bohatý na vlákninu, která je prospěšná pro funkci střev, obsahuje směs 12 vitamínů nezbytných pro správné fungování organismu. Ve složení najdete i vápník pro dobrý stav kosti a také chrom, který kontroluje obsah glukózy v krvi a napomáhá správnému metabolismu makronutrientů. Dále prospěšné tuky v podobě OMEGA 3 mastných kyselin. Pokud máte obecně problém s přibíráním na váze, nebo chcete zkvalitnit regeneraci v období mimo redukční diety, je velmi vhodné konzumovat po tréninku bílkoviny společně se sacharidy, a to například ve formě COMPRESS BIG s obsahem bílkovin až 28 %, případně AFTER TRAINING PROTEIN. AFTER TRAINING PROTEIN s obsahem bílkovin až 41 % nabízí kvalitní směs živin, zejména pak bílkovin a sacharidů, který je ideální pro konzumaci po tréninku a s nabíráním svalů bezpečně pomůže!

Autorka článku: Mgr. Janka Pálešová, výživová poradkyně

Doporučené produkty