Blog

Desatero zdravého stravování

Desatero zdravého stravování

1. Dbejte na pravidelnost, plánujte a myslete na 3 hlavní jídla během dne, která doplníte menšími svačinkami. Zaměřte se i na přiměřenou dávku porcí. 

2. Pečlivě vybírejte suroviny, ze kterých skládáte jídelníček, dopřejte si čerstvé a kvalitní potraviny. 

3. Experimentujte s kořením a bylinkami, hledejte nové vhodné potraviny a recepty, které zpestří nejen skladbu jídla, ale i požitek z pokrmu. 

4. Myslete na sacharidy jako důležitý zdroj energie. Při výběru upřednostňujte ty komplexní neboli složié, které disponují nízkým glykemickým indexem (především přílohy jako těstoviny z tvrdé pšenice, divoká či natural rýže, celozrnné pečivo). Minimalizujte jednoduché sacharidy – cukry (veškeré sladkosti, doslazované produkty a polotovary s často skrytými cukry). Ještě vhodnější jsou celozrnné potraviny, protože obsahují více vlákniny a další živiny, které náš organismus využije a bude je déle trávit, takže se budete cítit sytí po delší dobu.

5. Bílkoviny (především libové maso, ryby, vejce, mléčné produkty, luštěniny, ořechy a semínka) jsou nedílnou součástí jídelníčku a tajnou zbraní v bitvě o proměnu apetitu (ustálení chutí a pocitu hladu), protože zasytí a dodají potřebné stavební aminokyseliny nejen pro vaše svaly, ale také hormony a enzymy.   

6. Vybírejte kvalitní tuky, ve studené kuchyni používejte za studena lisované neboli extra virgin oleje (olivový, oleje z vlašských ořechů, lněný, slunečnicový, sezamový či konopný), v teplé kuchyni pak oleje, které jsou odolnější vůči vyšším teplotám, a  tedy ze zdravotního hlediska vhodnější na tepelnou úpravu (řepkový, rýžový, rafinovaný olivový olej).

7. Denně si dopřejte alespoň 3 porce čerstvé zeleniny, 2 porce čerstvého ovoce (přičemž porce = cca 100 g).

8. Zcela se vyhýbejte smaženým pokrmům, transmastným kyselinám (většinou skryté v hotovkách a polotovarech). Obloukem obejděte již při nákupu regál se sladkostmi, tyčinkami a sušenkami, zapomeňte i na slané pochutiny, jako jsou chipsy či popcorn. 

9. Myslete na pitný režim, upřednostňujte čistou vodu, bylinné čaje. Kávu do pitného režimu nezapočítávejte. Požadavky na hydrataci jsou závislé na mnoha faktorech, ale obecně bychom na každý kilogram tělesné hmotnosti měli vypít 30 ml vody. Pijte však tak, abyste předcházeli pocitu žízně.

10. Úplně se vyhněte energetickým nápojům a limonádám. Když alkohol, tak jen opravdu příležitostně a maximálně 1 skleničku kvalitního vína.